خرید تلفن های همراه مخصوصا برای کسانی که اطلاعات به روزی در خصوص تکنولوژی های روز ندارند می تواند دردسرساز باشد و برخی از شرکت های سازنده ی گوشی همراه از همین ناآگاهی مشتریان سو استفاده می کنند و با بکارگیری روش های گوناگون سعی در فریب کاربران را دارند. از جمله این ترفندها مربوط به دوربین گوشی های همراه است که زمینه را برای سواستفاده هموار می کند. ما در تیم چطوبا تعدادی از این حقه ها را که در خصوص دوربین گوشی هوشمند به کار می رود را در ادامه مقاله خواهیم آورد تا هنگام خرید موبایل دقت بیشتری داشته باشید.
استفاده از امکانات حرفهای
شرکت های سازنده ی گوشی برای نشان دادن کیفیت بالای دوربین گوشی های خود، عکس هایی در محیط هایی پر از امکانات حرفه ای به نمایش می گذارند. مسلما شما نیز بارها چنین عکس ها و فیلم هایی را در کلیپ های تبلیغاتی مرتبط به دوربین گوشی ها دیده اید. به غیر از این مورد معمولا چنین تصاویر تبلیغاتی را تا حد زیادی ویرایش و ادیت و از ابراز های حرفه ای مانند نورپردازی هم استفاده می کنند.
عکس بالا را با دقت نگاه کنید! این عکس مربوط به آگهی تبلیغاتی دوربین گوشی دوربین ماکرو Redmi Note 11 است. بدون تردید سنسور دوربین ماکرو که تنها ۲ مگاپیکسل رزولوشن دارد بدون استفاده از نورپردازی حرفهای و ویرایشهای گوناگون نمی شود چنین عکس دلربایی را ثبت کند. البته باید در نظر داشت به کارگیری چنین امکاناتی نکته بدی به حساب نمی آید، اما نکته این است که شرکت ها این موارد را اطلاع رسانی نمی کنند و ممکن است کاربران با دیدن این عکس ها تصور کنند به راحتی می توانند با خرید آن مدل گوشی تصاویر مشابه بگیرند. به همین علت پیشنهاد می کنیم به عکس های تبلیغاتی شرکت ها اعتماد نکنید.
استفاده از تصاویر و فیلم های جعلی
تعداد دیگری از شرکت های سازنده گوشی فقط به بکارگیری امکانات استودیویی و انجام ویرایش های سنگین اکتفا نمی کنند و از دوربین های حرفه ای برای ثبت عکس و فیلم ها استفاده می کنند و آنها را به جای نمونه های گوشی مورد نظر نشان می دهند. از اولین شرکت هایی که از این روش برای فریب مشتریان استفاده کرد نوکیا بود که برای مدل Lumia 920 در سال ۲۰۱۲ این روش را بکار برد. نوکیا برای به نمایش گذاشتن قدرت لزرشگیر اپتیکال دوربین گوشی خود از یک دوربین حرفه ای DSLR استفاده کرد.
پنهان کردن جزئیات دوربین
کمپانی ها برای اطلاع رسانی از ویژگی های جدید در گوشی های خود هزینه و زمان بسیاری را صرف می کنند و به همین دلیل دوست دارند تمام مشتریان از این امکانات جدید با خبر شوند. اما در این بین تعدادی از قابلیت های نه چندان خوب گوشیهای خود را پنهان میکنند که در مورد دوربین ها این روش را بارها مشاهده نموده ایم.
برای نمونه شرکت Realme در کاتالوگ مربوط به ریلمی ۸ مشخصات دوربین ماکرو و سنسور سیاهوسفید را پنهان کرده بود. از سوی دیگر کمپانی ها اگر برای دوربین های گوشی خود از سنسورهای کوچک بهره ببرند، تلاش می کنند اندازه سنسور را تا جایی که ممکن است پنهان کنند و از طرف دیگر اگر از سنسور بزرگ برای دوربین استفاده کنند از این خصوصیت به شدت در تبلیغات خود استفاده می کنند. به بیان دیگر به مشخصات رسمی که شرکت ها بیان می کنند چندان نباید اعتماد کرد و قبل از خرید محصول مورد نظر باید به بررسی و نقدهای انجام شده بیشتر توجه نمایید. یکی از دلایلی که وبسایت چطوبا بوجود آمد بررسی همین نکات است.
واژگان فنی اغوا کننده
بعضی از کمپانی های سازنده گوشی هوشمند از اصطلاحات به ظاهر فنی برای منحرف کردن ذهن مشتریان استفاده می کنند. این روش بهخصوص در معرفی دوربینهای زوم به شدت مشاهده میشود. برای نمونه سامسونگ به جای این که به راحتی بگوید گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۱ از تکنولوژی زوم هیبریدی بهره می برند، اصطلاح «زوم هیبریدی-اپتیک» را بوجود آورد. این اصطلاح موجب شد مشتریان فکر کنند این گوشی ها در زوم اپتیکال حرف های زیادی برای گفتن دارند، در حالی که اینگونه نبود.
تبلیغات بیش از حد تعداد مگاپیکسل
میل به بیان بیش از حد تعداد مگاپیکسل از قدیمیترین شگردهای شرکتها برای گمراه کردن کاربران است که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار میگیرد. تعداد بی شماری از مشتریان فکر می کنند هرچه پیکسل بیشتر باشد، کیفیت دوربین بالاتر است. اگر بخواهم به زبان ساده این مسئله را بیان کنم باید بگویم که اندازهی پیکسلهای دوربین و امکاناتی نظیر لرزشگیر اپتیکال، پردازش نرمافزاری و دیافراگم لنز در کل تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تعداد پیکسلها دارند.
این مطلب به ویژه در محیطهای کمنور بیشتر به کار می رود، به دلیل اینکه هر چه اندازه پیکسل ها بزرگتر باشد، میتوانند نور بیشتری دریافت کنند. از سوی دیگر لرزشگیر اپتیکال نیز با کم کردن لرزش دست، کیفیت تصاویر و فیلم ها را بهبود می بخشد. در مجموع مهمترین مزیت تعداد پیکسلهای بیشتر این است که برای زوم دیجیتال کیفیت بهتری را ارائه می دهد. به همین دلیل به جای توجه به تعداد پیکسلها، هنگام خرید گوشی باید به اندازهی پیکسلها توجه کنید.
ترکیب پیکسل برای افزایش رزولوشن و فریم ریت
تعدادی از شرکتها با بهره گیری از روشهای نرمافزاری، فریم ریت و رزولوشن عکس ها و فیلم ها را افزایش می دهند. البته این روش به خودی خود گمراهکننده نیست، اما مشکل اینجاست که برخی از آنها میگویند که چنین کارهایی را از طریق سختافزاری انجام میدهند. به عنوان نمونه سالیان گذشته برخی از شرکت های چینی ادعا می کردند که گوشی تولیدی آنها از دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می کنند، در حالی که رزولوشن سنسور در حقیقت ۸ مگاپیکسل بود. اما در آن گوشی ها با استفاده از متدهای نرم افزاری رزولوشن تصویر را به ۱۳ افزایش می دادند. خوشبختانه این روزها دیگر چنین کاری کمتر انجام میشود.
از دیگر روش های گمراه کننده رایج، ویژگی پشتیبانی از سوپر اسلوموشون با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه است. ولی در واقع در تعداد زیادی از گوشی ها ویدیوهای اسلوموشون با سرعت ۲۴۰ یا ۴۸۰ فریم در ثانیه ثبت می شوند و با استفاده از تکنیک های نرم افزاری این عدد را به نرخ مورد نظر نزدیک میکنند.
سامسونگ از جمله شرکتهایی است که در این زمینه سابقه طولانی دارد. به طور مثال گلکسی اس ۲۲ اولترا با استفاده از امکانات سختافزاری قادر است ویدیوهای اسلوموشن با سرعت ۴۸۰ فریم در ثانیه را ثبت نماید، اما با بهره گیری از روشهای نرمافزاری، ویدیو را با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه به کاربر تحویل میدهد. علاقه ی شرکت هواوی به انجام این کار بسیار زیاد است و به طور مثال در تبلیغات هواوی P40 پرو آمده که این گوشی توانایی ثبت ویدیوهای اسلوموشن با سرعت ۷۶۸۰ فریم در ثانیه را دارد، ولی در واقعیت امکانات سختافزاری گوشی از پس ضبط ویدیوهای مبتنی بر سرعت ۱۹۲۰ فریم در ثانیه برمیآید.
قابلیت های یک دوربین گوشی عالی
حالا که در این مقاله با برخی از رایج ترین حقه ها در زمینهی دوربین گوشی آشنا شدهاید، شاید این پرسش برای شما بوجود آمده است که دوربین گوشی باید از چه قابلیت هایی بهره ببرد؟ اول ازهمه باید این موضوع را بدانید که در سال های گذشته، ویژگیهای مرتبط به پردازش تصاویر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
در این خصوص شرکت های مختلف رویکرد های مختلفی را به کار می گیرند. به طور مثال گوشیهای هوشمند برند سامسونگ عکسها را با رنگ غلیظ تر و دامنهی دینامیکی گسترده تری ثبت میکنند، ولی گوشیهای شرکت سونی رنگهای طبیعیتری به نمایش می گذارند و در زمینهی HDR هم بسیار متعادل عمل میکنند. در این بین گوشیهای گوگل و اپل در زمینهی عکاسی در محیطهای کمنور کارایی فوقالعادهای از خود به نمایش گذاشته اند. به همین دلیل پیش از خرید گوشی باید به عکسهای ثبت شده توسط دوربینهای گوشی موردپسند خود نگاهی بیندازید.
یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظرگرفت سختافزار دوربین گوشی مورد نظر است. باید بدانید که هرچقدر سنسور دوربین اصلی بزرگتر باشد، بهتر است. به عنوان نمونه دوربین اصلی گوشیهایی مانند گلکسی S22، شیائومی می ۱۱ اولترا و سری پیکسل ۶ به اندازهی کافی بزرگ هستند و همچنین از فناوری لرزشگیر اپتیکال نیز بهره میبرند. در مجموع بهتر است از دوربینهای ۴۸، ۵۰، ۶۴ و ۱۰۸ مگاپیکسلی که از پیکسلهای کوچکتر از ۰.۸ میکرون استفاده میکنند، دوری کنید.
در پایان باید از خود این سوال را بپرسید که به چند دوربین برای ثبت تصاویر خود احتیاج دارید. امروزه تعداد زیادی از گوشیهای پرچمدار در کنار دوربین اصلی از دوربین اولترا واید و تلهفوتو یا پریسکوپی استفاده می کنند تا کاربران برای عکاسی دست بازتری داشته باشند. در بسیاری از گوشی های میان رده نیز از دوربین اولترا واید استفاده می شود، ولی دوربین تله فوتو در شمار کمتری از گوشیها مورد استفاده قرار میگیرد.